86.10 Delatnost bolnica – šta ova šifra označava i kako izgleda u praksi
Šifra 86.10 označava delatnosti bolnica i sličnih zdravstvenih ustanova koje pružaju dijagnostiku, kratkotrajno i dugotrajno lečenje sa smeštajem pacijenata. To obuhvata opšte bolnice, specijalne bolnice, klinike, institute i kliničko-bolničke centre, kao i specijalizovane ustanove za mentalno zdravlje, tuberkulozu, rehabilitaciju i druge hronične bolesti. U praksi to znači da je osnovna usluga zbrinjavanje hospitalizovanih pacijenata kroz integrisane medicinske i podrškujuće službe.
Tipični klijenti su pacijenti koji zahtevaju bolnički smeštaj, njihovi zakonski zastupnici i u određenim slučajevima zdravstveni osiguranici ili naručioci zdravstvenih usluga (državni organi, osiguravajuća društva, poslodavci). Organizacija rada obično podrazumeva stalne smene medicinskog i nemedicinskog osoblja, koordinaciju sa dnevnim bolnicama i hitnim službama, kao i održavanje tehničkih i laboratorijskih kapaciteta.
Šta sve preduzetnici mogu raditi pod 86.10 Delatnost bolnica
Delatnost obuhvata širok spektar bolničkih usluga. Prilikom planiranja poslovanja važno je jasno definisati koje tačno usluge će ustanova pružati, jer neke usluge iz oblasti zdravstva zahtevaju zaseban registracioni status ili dodatne dozvole.
Tipične operativne aktivnosti
Uobičajene aktivnosti uključuju prijem i hospitalizaciju pacijenata, internu i specijalističku dijagnostiku (laboratorije, radiologija), hirurške i anesteziološke procedure, postoperativnu negu, rehabilitacione programe, rad dnevnih bolnica, rad bolničkih apoteka, pripremu i distribuciju ishrane pacijenata, održavanje sterilnosti i kontrole infekcija, kao i hitnu bolničku službu. Dodatne funkcije su logistika opreme, održavanje uređaja i upravljanje bolničkim prostorom.
Administrativne i saradničke obaveze
Saradnja je šira: od porodičnih lekara i ambulanti, preko medicinskih laboratorija do snabdevača medicinskog materijala i osiguranja. Ključne administrativne obaveze uključuju vođenje medicinske dokumentacije i evidencija o pacijentima, ugovore sa zaposlenima i eksternim saradnicima, ugovore sa osiguravajućim kućama ili državnim naručiocima, te upravljanje nabavkom i otpadom. Potrebno je planirati kvalitetnu organizaciju smena, kontinuiranu edukaciju kadrova i procedure za upravljanje incidentima i pritužbama pacijenata.
Praktični saveti za one koji posluju ili planiraju da posluju pod šifrom 86.10 Delatnost bolnica
Pre pokretanja ili proširenja bolničkih aktivnosti savetuje se bliska saradnja sa računovođom i stručnjakom za zdravstvenu regulativu. Za ovu grupu šifri je važno napomenuti da se ona generalno ne koristi za paušalno oporezivanje, pa je planiranje sistema obračuna prihoda i troškova ključni deo finansijske pripreme.
- Licenciranje i dozvole: Proveriti sve potrebne licence, akreditacije i usklađenost sa standardima za zdravstvene ustanove. Neke usluge ili odeljenja mogu zahtevati dodatne dozvole.
- Računovodstvo i finansije: Angažovati računovođu koji razume finansiranje zdravstvenih usluga, ugovore sa osiguranjima i državne finansijske modele. Jasno odvojiti prihode i troškove po odeljenjima za bolju kontrolu rentabilnosti.
- Upravljanje kadrovima: Planirati sigurnu i održivu strukturu smena, jasne radne opise i kontinuiranu obuku. Zdravstveni kadar je ključna stavka troškova i kvaliteta usluge.
- Dokumentacija i ugovori: Imati uredne ugovore sa zaposlenima, dobavljačima i osiguravačima; voditi urednu medicinsku dokumentaciju i arhivu. Ugovori treba da precizno definišu odgovornosti i cenu usluga.
- Upravljanje rizicima i osiguranje: Razmotriti profesionalnu odgovornost, osiguranje imovine i druge relevantne police koje štite od većih finansijskih rizika.
- Ekološke obaveze: Organizovati pravilno rukovanje medicinskim i opasnim otpadom. Ako bolnica ima veći uticaj na životnu sredinu, planirati mere za minimiziranje i evidenciju otpada.
- Tehnologija i sigurnost podataka: Ulagati u informacioni sistem za vođenje medicinske dokumentacije, što olakšava upravljanje, fakturisanje i poštovanje zaštite podataka pacijenata.
- Odnosi sa pacijentima i javna reputacija: Rad na kvalitetu usluge, brzini odgovora i transparentnom obračunu gradi poverenje i reputaciju, što direktno utiče na priliv pacijenata.
- Partnerstva i specijalizacije: Razmotriti partnerstva sa laboratorijama, rehabilitacionim centrima i specijalistima kako bi se proširio spektar usluga bez potrebe za punom internom organizacijom svakog segmenta.
Planiranje troškova opreme i održavanja, priprema za inspekcije i kontinuirano unapređivanje procedura za bezbednost pacijenata ključni su za dugoročan i stabilan rad bolnice pod šifrom 86.10. Konsultacije sa stručnjacima iz oblasti računovodstva, prava i zdravstvene regulative pomoći će da se konkretne aktivnosti pravilno strukturiraju pri registraciji i u svakodnevnom poslovanju.