79.11 Delatnost putničkih agencija – šta predstavlja i kako izgleda u praksi
Šifra 79.11 obuhvata preduzetnike i firme koje se bave prvenstveno posredovanjem i prodajom putovanja i turističkih aranžmana, kao i rezervacijom prevoza i smeštaja. To su klasične putničke agencije koje grade ponudu na osnovu saradnje sa prevoznicima, hotelima i dobavljačima usluga, a prodaju pakete ili pojedinačne usluge krajnjim korisnicima ili poslovnim klijentima. Posao može da se odvija kroz fizičku kancelariju, onlajn prodaju ili kombinovano.
U praksi to znači da agencija spaja potrebe putnika sa ponudom na tržištu: kreira itinerere, rezerviše karte i smeštaj, plasira gotove turističke aranžmane i pruža informacije i podršku tokom puta. Klijenti mogu biti pojedinci, porodice, grupe, ali i kompanije koje zahtevaju korporativna putovanja ili događaje. Aktivnosti su uglavnom uslužne i administrativne, sa relativno malim direktnim uticajem na životnu sredinu.
Čime sve možete da se bavite pod šifrom 79.11 Delatnost putničkih agencija
Pod ovom šifrom obuhvaćene su različite komercijalne i organizacione usluge vezane za putovanja. Dobre ideje za konkretne aktivnosti koje odgovaraju ovoj grupi:
- prodaja paket-aranžmana koji kombinuju prevoz, smeštaj i program;
- rezervacija i prodaja avionskih, železničkih i autobusnih karata;
- posredovanje u rezervacijama hotela, apartmana i drugih smeštajnih kapaciteta;
- organizacija jednodnevnih izleta, ekskurzija i tematskih tura;
- priprema i prodaja prilagođenih itinerera za pojedinačne ili grupne klijente;
- upravljanje korporativnim putovanjima i organizacija poslovnih događaja;
- veleprodajna distribucija turističkih usluga drugim agencijama ili posrednicima;
- internet prodaja i promocija putem sopstvenog sajta i platformi za rezervacije.
Saradnici su ključni: hoteli, aviokompanije, autoprevoznici, lokalni vodiči, osiguravajuće kuće i drugi posrednici. Odgovornost agencije se odnosi na tačnost informacija, pravilno sklapanje rezervacija i korektno postupanje pri reklamacijama i promenama uslova putovanja.
Saveti za uspešno poslovanje u delatnosti putničkih agencija (79.11)
Planiranje i organizacija su osnova. Sezonske fluktuacije traže pažljivo upravljanje novčanim tokom: planirajte finansije tako da podnesete periode niže potražnje. Diverzifikujte ponudu-kombinujte sezonske aranžmane sa celogodišnjim uslugama (npr. korporativna putovanja, MICE segment ili tematske ture).
Jednostavne praktične preporuke koje olakšavaju svakodnevni rad i smanjuju rizike:
- prethodno ugovorite jasne uslove sa dobavljačima i čuvajte pisane potvrde rezervacija;
- uvek imate standardizovane ugovore i poslovne uslove sa klijentima koji pokrivaju otkazivanje, promene i odgovornosti;
- vodite urednu poslovnu evidenciju o rezervacijama, uplatama, izdacima i dokumentima koje primate od partnera;
- uvedite sistem za upravljanje odnosima sa klijentima (CRM) i centralizujte informacije o rokovima, dokumentima i potrebnim potvrdama;
- obraćajte pažnju na obradu ličnih podataka i transparentnu komunikaciju sa putnicima o uslovima putovanja i dodatnim troškovima;
- ako planirate onlajn prodaju, investirajte u pouzdan booking engine, sigurne plaćanja i dobar opis proizvoda koji smanjuje nesporazume;
- razmislite o merama osiguranja za agenciju i za klijente (putno osiguranje, pokriće profesionalne odgovornosti) kako biste ublažili finansijske posledice nepredviđenih događaja;
- pratite recenzije i povratne informacije klijenata; kvalitet usluge i brza reakcija na žalbe grade reputaciju i podstiču preporuke.
Po pitanju oporezivanja i administrativnih pitanja, važno je konsultovati računovođu: ova grupa može biti pogodna za paušalno oporezivanje ako su ispunjeni uslovi i ako to odobri nadležna poreska služba. Računovođa će pomoći da odlučite da li je paušal ili standardno vođenje poslovnih knjiga bolja opcija za vašu konkretnu situaciju.
Održavanje dobrih odnosa sa partnerima, jasna dokumentacija, fleksibilnost u ponudi i fokus na korisničko iskustvo ključni su za dugoročan uspeh. Ako delatnost obuhvata i aktivnosti na terenu u prirodi, vodite računa o lokalnim pravilima i zaštiti životne sredine kako biste izbegli probleme i unapredili ponudu odgovornog turizma.