47.82 Trgovina na malo tekstilom, odećom i obućom na tezgama i pijacama – šta obuhvata
47.82 Trgovina na malo tekstilom, odećom i obućom na tezgama i pijacama obuhvata direktnu prodaju krajnjim potrošačima koja se obavlja na otvorenim ili privremenim prodajnim mestima: tezge, štandovi, pijace i slične lokacije. Radi se o ponudi različitih vrsta garderobe, obuće i kućnog tekstila u manjim serijama, često uz neposredan kontakt prodavca i kupca. Proizvodi mogu biti novi ili polovnih, izloženi na stalnim ili pokretnim mestima, sa jednostavnijim oblicima pakovanja i prezentacije.
U praksi to znači da preduzetnik u ovoj grupi najčešće radi sa individualnim kupcima, prolaznicima, lokalnim stanovništvom i često i sa turistima. Posao nosi obilježje visoke fleksibilnosti – dnevna promena lokacije, sezonske varijacije i kratkoročne akcije su uobičajene. Uticaj na životnu sredinu obično je mali, vezan pretežno za ambalažu, tekstilni otpad i potrošnju energije pri eventualnom skladištenju.
47.82 Trgovina na malo tekstilom, odećom i obućom na tezgama i pijacama – tipične aktivnosti i modeli rada
Posao na tezgama i pijacama zahteva kombinaciju prodajnih veština, logistike i pažljivog upravljanja robom. Mogući poslovni modeli variraju od individualnih štandova do malih kolektivnih tezgi i komisione prodaje.
Tipične aktivnosti
Osnovne dnevne aktivnosti uključuju pripremu robe za izlaganje, slaganje i označavanje proizvoda, aktivnu prodaju i naplatu, vođenje jednostavne evidencije prometa i zaliha, kao i pakovanje za kupce. Sezonska promena asortimana (npr. zimska jakna vs. letnje sandale) često zahteva unapred planiranje nabavke i prostora za skladištenje. Povremeno se obavlja i otkup polovne robe, provera kvaliteta i lagane korektivne radnje poput čišćenja, manjeg popravljanja ili prepakivanja.
Saradnja, obaveze i odgovornosti prema klijentima
Uobičajeno je da preduzetnik sarađuje sa dobavljačima, preprodavcima, proizvođačima i ponekad sa komisionim saradnicima. Odgovornost prema kupcima podrazumeva jasnu komunikaciju o svojstvima robe, eventualnim garancijama ili pravu na reklamaciju i uredno izdato fiskalno ili verodostojno potvrdo. Potrebno je voditi evidenciju o prometu i čuvati dokumentaciju za računovodstvo i poreze.
Planiranje radnih smena, briga o bezbednosti roba i ljudi na tezgi, kao i poštovanje pravila tržišta (npr. higijena, urednost mesta prodaje) deo su svakodnevnih obaveza. Uz to, ako se prodaje polovna roba, valja obratiti pažnju na jasno obeležavanje stanja proizvoda kako bi se izbegli nesporazumi sa kupcima.
47.82 Trgovina na malo tekstilom, odećom i obućom na tezgama i pijacama – praktični saveti za uspešno poslovanje
Pre nego što počnete, dobro razmislite o lokaciji, sezonskoj potražnji i logistici. Lokacija često određuje promet i tip kupaca; blizina pijace slične ponude ili centralnih pešačkih zona nosi različite izazove i troškove. Ako postoji mogućnost paušalnog oporezivanja za ovu grupu, razgovarajte sa poreskom upravom i računovođom da procenite šta vam je praktičnije.
- Planiranje prihoda i troškova: vodi realnu dnevnu i mesečnu evidenciju prihoda i troškova. Uključi troškove nabavke, najma tezge, transporta, ambalaže, eventualnih popravki i sezonskih ulaganja u robu.
- Saradnja sa knjigovođom: računovođa pomaže pri izboru oporezivanja, evidentiranju prometa i pripremi poreskih prijava. Redovan dogovor smanjuje rizik grešaka i neprijatnih iznenađenja.
- Ugovori i dokumentacija: kada radite s dobavljačima ili komisionim partnerima, koristite jasne ugovore o uslovima isporuke, cenama i rokovima plaćanja. Čuvajte račune i potvrde za svaku veću isporuku ili otkup.
- Upravljanje zalihama i sezonsko planiranje: pratite najprodavanije artikle i postavljajte limit za sporo pokretne zalihe. Planirajte nabavke unapred da izbegnete zalihe koje stoje i vezuju kapital.
- Odnos sa kupcima: personalizovan pristup, brižnost pri pakovanju i jasna informacija o cenama i uslovima vraćanja grade poverenje i vraćaju mušterije.
- Rizici i osiguranje: razmotrite osiguranje robe i imovine ako su vrednosti veće ili postoji izloženost krađi, oštećenju ili vremenskim nepogodama.
- Eko i sanitarne obaveze: iako je uticaj obično mali, odvajanje tekstilnog otpada, recikliranje ambalaže i uredna higijena prodajnog mesta doprinose boljem imidžu i lakšem poslovanju sa lokalnom zajednicom.
Kontinuirano pratite konkurenciju i tržišne trendove: brza promena modnih preferencija zahteva prilagodljivost. Početnicima se savetuje da testiraju asortiman na manjim količinama pre većih investicija, da uvode jednostavan sistem za popuste i promocije i da grade stabilne kanale nabavke kako bi zadržali maržu i konkurentnost.