70.21 Delatnost komunikacija i odnosa s javnošću — šta opisuje i kako izgleda rad
Šifra 70.21 obuhvata pružanje saveta, strateškog usmeravanja i operativne podrške u oblasti komunikacija i odnosa s javnošću, uključujući i delatnosti lobiranja u ime drugih subjekata. Radi se pretežno o kancelarijskim i terenskim poslovima koji su orijentisani na upravljanje reputacijom, odnosima sa medijima, internim komunikacijama i kreiranju poruka. Tipični klijenti su privredna društva svih veličina, javne institucije, nevladine organizacije, startapi i pojedinci koji žele profesionalnu podršku u komunikaciji.
U praksi to znači da preduzetnik ili tim razvija komunikacione strategije, priprema izjave za medije, organizuje konferencije i događaje, upravlja kriznim situacijama, vodi odnose sa novinarima i prati prisustvo klijenta u medijima. Većina posla je usmerena na intelektualne usluge i sadržaj, pa je uticaj na životnu sredinu obično mali; izuzetak su veći događaji i produkcije koje mogu zahtevati posebne logističke i ekološke mere.
Dnevne aktivnosti, saradnici i osnovne obaveze u Delatnosti komunikacija i odnosa s javnošću (70.21)
Rad u ovoj grupi delatnosti kombinuje kreativne zadatke i upravljanje procesima. Osnovne aktivnosti se ponavljaju u dnevnim, nedeljnim i projektno-definisanim ciklusima, a uspeh često zavisi od organizacije, brzine reagovanja i kvalitetnih komunikacionih materijala.
Tipične aktivnosti
- Izrada komunikacionih strategija i ključnih poruka.
- Priprema press materijala, saopštenja i govora.
- Planiranje i realizacija događaja, konferencija i press sastanaka.
- Krizno komuniciranje i brzi odgovori na negativne situacije u javnosti.
- Mreženje i održavanje odnosa sa medijima, influenserima i partnerima.
- Digitalne PR aktivnosti: upravljanje društvenim mrežama, kreiranje sadržaja i saradnja sa medijima na internetu.
- Monitoring i izveštavanje o medijskom prisustvu i reputacionim indikatorima.
- Lobiranje u ime klijenata, kada je to deo dogovora.
Saradnja, odgovornosti i administrativne obaveze
Saradnja obuhvata klijente, novinare, marketinške agencije, event menadžere i povremeno konsultante za specifične zadatke (fotografi, producenti, istraživači). Ključna odgovornost prema klijentima je jasno definisan opseg usluga i transparentno izveštavanje. Tipične administrativne obaveze koje treba planirati su vođenje poslovnih evidencija, čuvanje ugovora i primljenih računa, izdavanje faktura i praćenje naplate, kao i arhiviranje komunikacionih materijala i izveštaja.
Ugovori treba da definišu rokove, isporuke, obaveze oko poverljivosti i prava na materijale. Ako angažujete saradnike ili frilensere, jasno ugovorite autorska prava i odgovornosti za isporuke. Dokazivanje rezultata u PR-u često je kvalitativno, zato se dogovorite o merljivim indikatorima i formatu izveštaja već pri potpisivanju ugovora.
Praktični saveti za preduzetnike u delatnosti komunikacija i odnosa s javnošću 70.21
Planiranje poslovanja, komunikacija sa klijentima i usklađivanje sa poreskim obavezama su ključni za stabilan posao. Pre nego što počnete da nudite usluge, sagledajte sve poslovne i administrativne aspekte kako biste izbegli nepotrebne rizike i zastoje.
- Konsultujte računovođu oko oblika oporezivanja i obaveza. Za ovu grupu delatnosti postoji mogućnost paušalnog oporezivanja pod određenim uslovima i uz odluku Poreske uprave; raspitajte se da li ispunjavate kriterijume i šta to praktično znači za vaše poslovanje.
- Ugovore pišite jasno: definišite obim posla, rokove, naknade, način verifikacije isporuka i postupke za izmene. Razmislite o avansima i retainer modelima tamo gde postoji kontinuirana usluga.
- Vodite urednu dokumentaciju: čuvajte korespondenciju, materijale, listu medijskih objava i izveštaje koji potkrepljuju rad. To pomaže i u komunikaciji sa računovodstvom i u zaštiti od sporova.
- Obratite pažnju na obradu ličnih podataka i poverljive informacije klijenata prilikom rada sa medijskim listama i pozivima — uspostavite interne procedure za čuvanje i deljenje podataka.
- Planirajte likvidnost: PR poslovi mogu biti sezonski ili projektnog karaktera, pa računajte na periodične fluktuacije prihoda i rezervu za pokriće troškova između većih naplata.
- Razmotrite osiguranje profesionalne odgovornosti i osiguranje za događaje ako organizujete veće manifestacije.
- Investirajte u alatke za monitoring medija, CRM i automatsko izveštavanje — to štedi vreme i povećava kredibilitet kod klijenata.
- Gradite portfolio i reference: objavljeni radovi, studije slučaja i mereni rezultati pomažu u akviziciji novih klijenata. Jasno komunicirajte šta klijent može očekivati.
- Razmišljajte o ekološkim aspektima za veće događaje: smanjite otpad, birajte održive dobavljače i rešavajte logistiku tako da umanjite potencijalne obaveze prema životnoj sredini.
- Ulažite u stalno usavršavanje i praćenje promena u medijskom okruženju — veze sa novinarima, poznavanje digitalnih platformi i sposobnost brzog reagovanja su konkurentska prednost.
Praktičan, dobro dokumentovan pristup i jasno definisane usluge najčešće vode do dugoročnih odnosa sa klijentima i stabilnijeg poslovanja u okviru šifre 70.21.