93.13 Delatnost fitnes klubova – šta podrazumeva i kako izgleda u praksi
Šifra 93.13 označava delatnost fitnes i bodi-bilding klubova koji obezbeđuju prostor, opremu i organizovane programe vežbanja za rekreativce i sportiste. U praksi to znači da preduzetnik ili firma upravlja salom ili centrom sa spravama za kardio i snagu, slobodnim tegovima, prostirkama za funkcionalni trening, eventualno salama za grupne programe i pratećim sadržajima poput svlačionica i tuševa.
Tipični klijenti su osobe koje traže rekreativnu aktivnost, oblikovanje tela, povećanje snage ili održavanje kondicije; dolaze i oni koji koriste klasične programe, kao i korisnici personalnog treniranja. Delatnost obuhvata organizovane programe i kontrolu upotrebe opreme, dok je individualno sportsko podučavanje koje obavljaju samostalni treneri zasebna vrsta delatnosti i može biti registrovana drugačije.
Šta sve možete raditi pod delatnošću 93.13
Pod ovom šifrom možete obavljati osnovne i proširene aktivnosti koje se tiču vođenja fitnes kluba. Ideja je da ponudite mesto i strukturu za vežbanje, a konkretnu ponudu možete oblikovati prema tržištu.
Tipične usluge i proizvodi
Osnovne vrste aktivnosti koje je uobičajeno obavljati u okviru 93.13 uključuju:
- pružanje pristupa teretani i fitnes opremi po učlanjenju ili u vidu dnevnih karata;
- organizovane grupne časove (aerobik, pilates, HIIT, joga ako se uklapa u prostor i opremu);
- personalni treninzi koje angažuje klub ili koje članovi ugovaraju putem kluba;
- šemu članstva sa mesečnim, kvartalnim ili godišnjim paketima i popratnim uslugama;
- prodaja sportske opreme i suplementacije ako je to deo poslovnog modela;
- dodatne usluge kao što su konsultacije sa fitnes instruktorima, programe za rehabilitaciju u saradnji sa stručnjacima.
Moguće je i da klub sarađuje sa nezavisnim trenerima, nutricionistima ili fizioterapeutima koji rade u prostoru kluba ili van njega; važno je jasno urediti odnose i odgovornosti oko termina, korišćenja prostora i naplate.
Saradnja, odgovornosti i administrativne obaveze
U svakodnevnom radu klubovi često sarađuju sa:
- dobavljačima opreme i servisnim službama za održavanje sprava;
- stručnim saradnicima (treneri, instruktorii, zdravstveni saradnici kad je potrebno);
- dobavljačima potrošnog materijala (hemikalije za čišćenje, sanitetski proizvodi) i usluga čišćenja;
- platnim i naplatnim servisima za upravljanje članarinama i online rezervacijama.
Ključne obaveze koje treba planirati su vođenje evidencije o prihodima i članarinama, ugovaranje odnosa sa korisnicima (uslovi članstva, pravila otkazivanja), redovno održavanje i potvrda bezbednosti opreme, evidencije o zaposlenima ili saradnicima i poštovanje higijenskih normi. Jasno definisani interni pravilnici pomažu u sprečavanju nesporazuma oko odgovornosti i korišćenja prostora.
Praktični saveti za poslovanje u delatnosti fitnes klubova 93.13
Planiranje poslovanja treba da kombinuje pažnju prema finansijama, odnosu sa klijentima i operativnoj sigurnosti. Pre početka rada razgovarajte sa računovođom kako biste proverili poreski režim i mogućnost da se delatnost oporezuje paušalno, uz napomenu da paušal zahteva ispunjenje uslova i odobrenje poreske uprave.
Preporuke za svakodnevno i strateško upravljanje:
- jasno formulisani ugovori o članstvu i uslovi korišćenja prostora – pisani dogovori smanjuju nesporazume oko otkazivanja, povraćaja sredstava i odgovornosti;
- vodi evidenciju o prihodima i rashodima, a posebno o naplati članarina; digitalni sistem za rezervacije i naplatu znatno olakšava upravljanje;
- redovan servis i vođenje zapisa o održavanju opreme radi bezbednosti korisnika i smanjenja rizika od reklamacija;
- osiguranje odgovornosti i opreme može biti korisno za pokrivanje šteta ili nezgoda – razmotrite ponude i pokrića; konsultujte stručnjaka za procenu rizika;
- ako pružate dodatne usluge kao što su nutricionističke usluge ili fizioterapija, sarađujte sa licenciranim stručnjacima i jasno komunicirajte da su to odvojene usluge;
- pratite konkurenciju i diferencirajte ponudu kroz kvalitet instruktora, raspored časova, fleksibilne članarine ili dodatne pogodnosti;
- iako je uticaj na životnu sredinu obično mali, obratite pažnju na potrošnju energije, otpad (ambalaža, potrošni materijal) i bezbedno odlaganje hemikalija – praktične mere često štede troškove i poboljšavaju reputaciju.
Odnos sa klijentima gradite jasnom komunikacijom, brzim rešavanjem pritužbi i stalnim usavršavanjem ponude. Dobro postavljen poslovni proces, uz stalnu procenu troškova i prihoda, ključ je održivog poslovanja pod šifrom 93.13.